21 lutego 2023 | Blog

5 wskaźników KPI eCommerce, które musisz śledzić, aby zapewnić sukces Google Ads

Dobrze zaplanowana strategia marketingowa w eCommerce to kluczowy element sukcesu sprzedaży. ALE! wymaga ona kontroli, dzięki której możemy lepiej wykorzystać budżet reklamowy i rozwijać firmę we właściwym kierunku. Tworzenie kampanii Google Ads to podstawa, jednak aby ich optymalizacja mogła przynosić jeszcze lepsze rezultaty warto wyrobić w sobie nawyk śledzenia kluczowych wskaźników efektywności (KPI).

Słowem wstępu – KPI w eCommerce

Podstawą każdego biznesu (w tym eCommerce) jest interpretacja wskaźników efektywności. Różnorodne narzędzia pozwalają ocenić co wpływa na wyniki, ale i na ich brak. To dzięki KPI (ang. Key Performance Indicator) możliwe jest reagowanie w sytuacjach kryzysowych i optymalizowanie działań, aby te prowadziły ku wyznaczonym celom.

O ocenie skuteczności kampanii wspominałam już tutaj, jednak dzisiaj skupmy się na cennych danych uzyskiwanych z KPI. W przypadku sklepów internetowych informacje zaczerpnięte z nich wszystkich mogą przytłoczyć, dlatego przedstawiam listę pięciu, w mojej ocenie najbardziej istotnych wskaźników, które warto mieć na oku.

Wskaźnik nr 1 – CPA, czyli koszt pozyskania/konwersji

Marzysz o sukcesie w sprzedaży i osiągnięciu wytyczonych celów, ale jednocześnie nie chcesz przegiąć w kwestii budżetu? CPA (ang. Cost Per Acquisition / Conversion) to najprostszy sposób na ocenę kosztów kampanii, grupy reklam czy konwersji reklamy. W skrócie, wskaźnik ten pozwala dowiedzieć się ile kosztuje Cię pozyskanie nowego klienta. Możesz obliczyć go poprzez podzielenie całkowitego kosztu konwersji przez całkowitą liczbę konwersji.

  • Twój CTR (liczba kliknięć reklamy podzielona przez liczbę jej wyświetleń) prezentuje się naprawdę rewelacyjnie, koszt kliknięcia (CPC) teoretycznie mieści się w wyznaczonym budżecie, ale CPA słono Cię kosztuje?

Szukając przyczyny w oparciu o ten cenny współczynnik możesz zauważyć, że np. pojawiły się rozbieżności w treściach na stronie docelowej i w reklamie Google Ads, Twój sklep nie działa tak intuicyjnie jak to zakładałeś/aś, bądź na drodze pojawiły się inne przeszkody zniechęcające potencjalnych klientów do zakupu.

  • Osiągasz niezłą konwersję, ale CPC jest tak wysokie, że pochłania zyski?

Dzięki analizie CPA możesz zauważyć, że najlepszym rozwiązaniem na starcie będzie ustawienie maksymalnych stawek CPA, a dopiero później zabawa z bieżącym testowaniem i optymalizowaniem reklam oraz strony tak, aby ich nie przekroczyć. Ustalając docelowe stawki CPA możesz uzyskać najwyższą możliwą liczbę konwersji bez przekroczenia budżetu.

Wskaźnik nr 2 – CTR, czyli kliknięcia i współczynnik klikalności

CTR (ang. Clicks and Click-Through Rate) to wskaźnik, bez którego nie sposób w pełni ocenić poczynań naszych reklam Google Ads. To w końcu od klikalności naszych kampanii uzależniony jest ich sukces. Współczynnik klikalności stanowi bazę, na podstawie której możemy wywnioskować to, czy nasz wybór padł na właściwą formę reklamy. Jeżeli dana opcja się nie klika, być może czas coś w niej zmienić lub przetestować inną? CTR określa ilość potencjalnych kupujących skuszonych reklamą, a jego ocenę możemy przeprowadzić zarówno na poziomie poszczególnych kampanii, jak i całej grupy reklam.

Bazując na wskaźniku CTR możemy doprowadzić do wielu ważnych dla sukcesu naszych kampanii Google Ads zmian. Poprzez dążenie do wysokiego CTR osiągamy większy ruch na stronie, a ten z kolei zapewnia sprzedaż.

  • Jak można podciągnąć w górę CTR Google Ads?

Oto kilka wskazówek:

  • Przemyśl słowa kluczowe – dobieraj je pod potencjalnych klientów i zadbaj o to, aby w opisach znajdowało się to główne.
  • Nie zapomnij o atrakcyjnych wezwaniach do działania – testuj różne ich formy i optymalizuj ku tym, które przynoszą efekty.
  • Pamiętaj o wskaźnikach zaangażowania – zwracaj uwagę na współczynnik odrzuceń, czas przebywania na stronie czy czas wyświetlania stron i zadbaj o atrakcyjność wizualną i treściową Twojej witryny.

Wskaźnik nr 3 – CVR, czyli współczynnik konwersji

Wśród wskaźników, które muszą znaleźć się liście „obowiązkowych” bez wątpienia jest CVR (ang. Conversion Rate), czyli współczynnik konwersji kampanii Google Ads. W oparciu o CTR szacujemy ile z osób, które kliknęły w naszą reklamę faktycznie dokonały zakupu, a co za tym idzie określmy sprzedaż. Jak go obliczyć? Wystarczy podzielić liczbę konwersji przez liczbę kliknięć w reklamę lub kampanię. Na podstawie uzyskanego ilorazu możliwe jest dokonanie oceny celów sprzedażowych i ROI (opłacalności kampanii).

  • Masz dużo kliknięć w reklamy, ale CVR pozostaje mało zadowalające?

Na podstawie wskaźnika CVR możesz zwrócić uwagę na aspekty takie jak: mała atrakcyjność strony docelowej, niezbyt przekonujące wezwanie do działania czy brak trafności adresów URL. Co więcej, dzięki analizie CVR i wyciągnięciu odpowiednich wniosków możesz wytyczyć i utrzymać na właściwym torze cele związane z konwersją.

Wskaźnik nr 4 – IS, czyli wyświetlenia i udział w wyświetleniach

Informacje o wyświetleniach mogą wiele powiedzieć o działaniach w ramach kampanii Google Ads dla eCommerce, bowiem pokazują czy nasze reklamy są skuteczne, ale i wskazywać na problemy. Nawet najlepsza reklama, która nie jest wyświetlana – nie istnieje, a co za tym idzie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Aby nie dopuścić do tego stanu rzeczy, na podstawie wskaźnika o wyświetleniach i udziale reklamy w wyświetleniach możliwe jest zwrócenie uwagi np. na to, że narzuciliśmy zbyt duże ograniczenia budżetowe lub nasze kampanie nie zostały wznowione. Wskaźnik IS, czyli udział naszej reklamy w wyświetleniach obliczamy dzieląc liczbę wszystkich wyświetleń przez liczbę wyświetleń kwalifikujących się do wyświetleń.

  • Czemu służy wskaźnik efektywności IS?

Możemy wywnioskować z niego, że nasza stawka za reklamy jest zbyt mała lub nasz Wynik jakości wymaga poprawy. Przy kiepskich udziałach w wyświetleniach konieczne może być zwiększenie budżetu, weryfikacja trafności słów kluczowych bądź ich skuteczności.

Wskaźnik nr 5 – LTV, czyli wartość całkowita

Ostatnim z mojej listy wskaźników efektywności, o których nie można zapominać jest LTV (ang. Lifetime Value). Za jego sprawą możemy z powodzeniem ocenić całokształt naszych działań w ramach strategii marketingowej Google Ads. Dzięki wyciągniętym z jego pomocą wniosków Twój eCommerce może wiele zyskać. LTV pozwala ocenić wartość klientów dla Twojej firmy i w zależności od złożoności biznesu, może dać wiele cennych wskazówek dla jego rozwoju np. średnia długość życia kupujących, współczynnik retencji (stosunek liczby zamówień dokonanych przez klientów powracających do całkowitej ilości zamówień w sklepie w danym przedziale czasowym) czy marżę i zysk w eCommerce. LTV obejmuje również inne wartościowe wskaźniki:

  • przychody
  • transakcje,
  • realizacje celów odbiorców,
  • czas trwania sesji,
  • liczba odsłon, itd.

W oparciu o wskaźnik LTV możesz zwiększyć ruch i konwersję od dotychczasowych odbiorców stawiając na remarketing – obserwuj jak wpłynie on na LTV przychodów czy wyświetleń z kampanii promującej. Twoją bolączką są krótkie odwiedziny i spory wskaźnik odrzuceń? Być może dla poprawy LTV niezbędne będzie uatrakcyjnienie witryny.

Podsumowując

Analiza wskaźników to cenne źródło informacji, dlatego nie rezygnuj z jego potencjału. Nie musisz śledzić ich wszystkich, postaw przynajmniej na te 5 i zobacz co możesz na ich podstawie zmienić na lepsze! Masz problem z interpretacją wskaźników? Nie wiesz jak poprawić swoje wyniki? Zacznijmy od wspólnego audytu SEM!

Porozmawiajmy

Podpowiem czy i jak mogę Ci pomóc zwiększyć efekty reklam oraz odpowiem na Twoje pytania, zapraszam do kontaktu: