28 września 2022 | Blog

Checklista – jak zwiększyć sprzedaż sklepu internetowego za pomocą Google Ads?

Szukasz wskazówek, które pozwolą Ci zwiększyć sprzedaż w sklepie online z wykorzystaniem Google Ads? Nie wiesz na czym się skupić, aby krok po kroku z sukcesem generować leady? W praktyce najlepiej sprawdza się działanie holistyczne, czyli zwracanie uwagi na aspekty dotyczące stricte strony Twojego sklepu internetowego, jak i optymalizacji Google Ads. Jak zrobić to dobrze? O czym pamiętać?

Abyś nie zapomniał/a o żadnym ważnym elemencie, a Twoja sprzedaż nabrała rozpędu, przygotowałam dla Ciebie specjalną checklistę – dostępną również do pobrania.

Zwiększamy sprzedaż – od czego zacząć?

Zanim zaczniesz optymalizować kampanie Google Ads:

#1 Opracuj profil Klienta

Pierwszym elementem, który ma bezpośredni wpływ na sprzedaż jest starannie przemyślana grupa docelowa klientów. Opracowanie profilu wymaga ustalenia ich potrzeb, problemów, w których możesz pomóc, określenia ich portretu psychologicznego itd. Nieocenione mogą okazać się ankiety z klientami, zapytania czy wywiady. Pomocne będzie także bliższe przyjrzenie się osobom, które są zainteresowane Twoją ofertą, obserwują Twoje social media itp. Trafnie dopracowany profil klienta, to sprawniejsza komunikacja, lepiej dopasowana oferta, a wraz z nimi większa szansa na skuteczną sprzedaż.

#2 Oceń działania konkurencji

Dobre praktyki stosowane przez konkurencję, jak również pomysły, które możesz od niej zaczerpnąć – lub wręcz przeciwnie uczenie się na popełnianych przez nią błędach, to sposób na efektywniejszą sprzedaż. Warto sprawdzić jej asortyment, produkty, które promuje, na jakie frazy kluczowe stawia, jak działa jej obsługa klienta itp. – dzięki analizie działań konkurencji, możesz wyciągnąć wnioski do dalszego ulepszania ofert i komunikacji, a wraz z nią planowania kampanii Google Ads oraz generowania większej sprzedaży. Analiza działań konkurencji jest ważnym elementem również później w tworzeniu kampanii Google Ads, dlatego warto do niej wracać robiąc solidny research.

#3 Sprawdź jak prezentuje się Twój sklep online w oczach klientów

Ważna jest zarówno jego zawartość, estetyka jak i intuicyjność obsługi. Nie małe znaczenie będzie miała także szybkość działania witryny, jej bezpieczeństwo czy dostosowanie do urządzeń mobilnych. Wzbudzający zaufanie, wygodny podczas dokonywania zakupów, uporządkowany i przemyślany w detalach sklep to miejsce, w którym po prostu miło robić zakupy. Warto zatem zadbać o każdy aspekt techniczny, jak i wizualny sklepu internetowego. Kategorie produktowe, łatwy dostęp do koszyka, rzeczowy opis produktów, dobrej jakości zdjęcia czy video, sprawna wyszukiwarka – dzięki nim klienci znajdą wszystko czego potrzebują i łatwo sfinalizują zakupy.

#4 Zadbaj o klienta podczas zakupów

Podczas optymalizacji strony sklepu dobrze zapewnić klientom zakupy bez logowania, zadbać o widoczność danych kontaktowych, zapewnić możliwie najlepszą obsługę klienta, w tym szybkie odpowiedzi na pytania np. z wykorzystaniem czatu na żywo. Chcąc zwiększyć sprzedaż warto pomyśleć o dobrej widoczności promocji, sezonowych okazji i bestsellerów, dodawaniu gratisów lub np. o darmowej dostawie. Proces zamówienia powinien być możliwie najprostszy, a dostawy sprawne i szybkie. Szlifując detale funkcjonalne sklepu dodaj FAQ, możliwość dodawania opinii, ciekawe treści na bloga. Klienci lubią czuć się „zaopiekowani”, stąd warto wykorzystać w działaniach np. newsletter i przypominać im o ciekawych ofertach, stosować cross- i up-selling, udzielać się w social mediach itd.

#5 Analizuj zachowania klientów

Aby Twój sklep zyskiwał klientów niezbędne jest bieżące dostosowywanie oferty do ich zmieniających się potrzeb i oczekiwań. Podobnie jak działania konkurencji, również i ruchy klientów są cennym źródeł informacji, które pozwolą na odkrycie problematycznych obszarów, trafne optymalizowanie sklepu (na płaszczyźnie treści, ścieżki zakupowej, funkcjonalności itd.), a w konsekwencji zapewnią wyższą sprzedaż.

Optymalizacja Google Ads – przechodzimy do rzeczy

Odpowiednie ustawienia kampanii Google Ads to motor napędowy sprzedaży. Oto checklista elementów, o których warto pamiętać:

 

#1 Ustaw kampanię reklamową

To punkt wyjściowy do skutecznej sprzedaży. Na początku musisz ustalić bowiem treść swojego komunikatu, czyli to jakie produkty chcesz reklamować. Masz już grupę docelową, dlatego to właśnie do niej musisz dopasować sposób komunikacji i kanały, którymi najlepiej do niej trafić. Na tym etapie określasz zatem strategię, ale i dobierasz stawki startowe oraz słowa kluczowe, które kolejno dzielisz na grupy reklam.

Tworząc kampanię komponujesz także listę słów wykluczających, ustawiasz harmonogram kampanii i jej lokalizację, budujesz reklamy oraz wprowadzasz możliwie najwięcej rozszerzeń reklam. Przydatny będzie tutaj planer słów kluczowych, analiza konkurencji oraz SQR (raport wyszukiwanych haseł). Planer słów kluczowych, na ten przykład, pomoże dobrać frazy oraz stawki, które pozwolą uzyskać najlepszy efekt. Pamiętaj, że starannie ustawiona kampania to wysoki wynik jakości dla robotów Google, a co za tym idzie większa sprzedaż. Jeżeli nie wiesz jak się za nią zabrać – służę pomocą.

#2 Zadbaj o treść reklam i plików produktowych

Każda reklama Google Ads powinna zawierać możliwie najwięcej informacji o Twoim produkcie czy usłudze. Podkreślaj promocje, wyprzedaże, specjalne okazje – potencjalny Klient tym chętniej pozna ofertę. Nie małe znaczenie będzie miało odpowiednio wyeksponowane wezwanie do działania dopasowane do charakteru oferty, oznaczenie darmowej dostawy czy rabatów za zapis do newslettera. Każda kampania powinna zawierać także wysokiej jakości pliki produktowe. Należy starannie dopracować ich nazwy, opisy i zdjęcia produktów – ładna grafika, właściwa nazwa i zachęcająca treść to sekret wyższej sprzedaży.

#3 Pamiętaj o rozszerzeniachRozszerzenia to Twój sprzymierzeniec, z którym reklama jest ciekawsza i obszerniejsza, a przy okazji zapewniają odbiorcom więcej informacji. Dzięki większej objętości reklamy – właśnie dzięki skorzystaniu z rozszerzenia, Twoja oferta jest lepiej widoczna i atrakcyjniejsza dla odbiorców.

#4 Przekieruj odbiorców na właściwą stronę docelową

W sytuacji, gdy prowadzisz kampanię Google Ads dla różnych produktów, zadbaj o to, aby każda grupa reklam trafiała na właściwa stronę docelową – nie kieruj wszystkich reklam linkiem do strony głównej czy kategorii produktów. Dzięki temu współczynnik odrzuceń może wyraźnie się zmniejszyć, a odbiorcy dłużej pozostaną na Twojej stronie.

#5 Pomyśl o harmonogramie wyświetlania reklam

Nie musisz działać na oślep, wyświetlając reklamy bez żadnego planu – ustal harmonogram, który będzie dla Ciebie korzystny. Tym sposobem dopasujesz stawki do potrzeb i np. reklamy będą wyświetlały się tylko w weekendy lub o określonych godzinach w ciągu dnia.

#6 Postaw na remarketing

Staraj się w miarę możliwości korzystać z RLSA. Przygotowując odpowiednie listy remarketingowe możesz ponownie „pokazać” reklamę produktu odbiorcom, którzy wcześniej byli na Twojej stronie, dodali produkty do koszyka, ale zrezygnowali z zakupu, zakupili już produkt, ale mogą potrzebować do niego czegoś dodatkowego lub dokonali zakupu, ale nadszedł czas, w którym warto uzupełnić zapasy. Kampanie remarketingowe możesz z powodzeniem przygotować z wyprzedzeniem wraz z kampanią główną. Najlepiej zrobić to odpowiednio dopasowując je zarówno dla wszystkich użytkowników, jak również osób, które porzuciły koszyk czy dla nowych użytkowników, gdyż zyskają one czas na zebranie większej ilości cookies.

#7 Ogranicz liczbę wyświetleń reklam

Co za dużo to nie zdrowo i drożej – nadmiar wyświetleń reklamy w Sieci Reklamowej może przynieść odmienny od zamierzonego rezultat, powodując znużenie odbiorców przesadną ekspozycją reklamy, a przy okazji może być zwyczajnym wyrzuceniem pieniędzy w błoto. W ustawieniach kampanii z powodzeniem ustalisz limit wyświetleń reklamy na jednego użytkownika, aby nie przytłoczyć go swoją ofertą i oszczędzić pieniądze.

#8 Testuj kampanie po starcie

Gdy przygotujesz kampanię sprawdź czy działa – wpisz przykładową frazę i zobacz czy wszystko się wyświetla. Możesz także kliknąć w reklamę i przeprowadzić test konwersji.

Dodatkowo, każdą nowo powstałą kampanię analizuj z uwagą przez pierwsze dni działania, aby wykluczyć ewentualne błędy i szybko zoptymalizować ją na swoją korzyść.

#9 Kontroluj pozycje i jakość reklam

Jeżeli zaobserwujesz słabsze wyniki jakości lub spadek pozycji, możesz reklamy zoptymalizować dla lepszych rezultatów. Bieżąca analiza kampanii – zarówno tej dopiero rozpoczętej, jak i aktywnej od dłuższego czasu – pozwala odpowiednio zwiększać lub zmniejszać stawki dla lepszej skuteczności, dopasować budżet, frazy i na bieżąco reagować na zmiany.

#10 Zmieniaj stawki i panuj nad budżetem

Tutaj rodzi się kolejne zagadnienie, czyli określanie maksymalnych stawek za kliknięcie. Na początek warto postawić na wyższe, aby z czasem, po analizie ich skuteczności móc je obniżyć. Szczególnie ważna jest tutaj regularność w śledzeniu zmian w efektywności reklam, gdyż jest ona nieoceniona w optymalizacji stawek. Warto zatem zweryfikować, które z reklam są tymi najbardziej „klikającymi się”, sprawdzić rodzaj urządzeń, na których są wyświetlane, lokalizacje, gdzie najczęściej były „klikane” oraz czas, w jakim były najbardziej popularne. Dostosowanie stawek pozwoli generować wyższą konwersję, a przy okazji odpowiednio dokonane zmiany stawek to efektywniejsze wykorzystanie budżetu. Pamiętaj też, że jeżeli promowane reklamy utrzymują się na pierwszych pozycjach i często się wyświetlają, możesz obniżyć nieco stawki fraz lub reklam.

#11 Dokonuj bieżących zmian słów kluczowych

Każde wykorzystane słowa i frazy kluczowe warto dobrze przemyśleć i regularnie np. raz w miesiącu oceniać ich wartość CTR, a następnie weryfikować, uzupełniać czy wymieniać poszczególne z nich. Nietrafione słowa i frazy kluczowe to spora strata dla sprzedaży i cios dla budżetu, dlatego dobrze jest w tym celu np. wykluczyć grupy słów, które są niezgodne z ofertą lub grupą słów wprowadzających odbiorców w błąd. Tworzenie grup słów wykluczających, grupowanie słów kluczowych, poprzez tworzenie osobnych kampanii wykorzystujących różne dopasowania i bieżące ich optymalizowanie to sekret generowania wyższej sprzedaży. Zarówno przed, jak i w trakcie prowadzenia kampanii Google Ads warto dopasować właściwe frazy, przygotować wykluczenia i regularnie weryfikować raporty wyszukiwanych haseł. Wybierając właściwe słowa kluczowe i wykluczając te niewłaściwe (zbyt kosztowne, wprowadzające w błąd lub o niskiej konwersji) możesz wykorzystać budżet bardziej optymalnie.

#12 Optymalizuj kampanie pod konwersję

To ona jest kluczowa w zwiększaniu sprzedaży. Jeżeli kampania nie powoduje reakcji wśród odbiorców być może skierowana jest w niewłaściwym kierunku. Aby maksymalnie zwiększyć konwersję warto wrócić do grupy docelowej i jeszcze raz przemyśleć to, czy do sklepu trafiają właściwe osoby, być może dobrze będzie dopracować formę reklamy lub źródło ruchu. Eliminując błędy możemy oszczędzić czas, skupić się na właściwych odbiorcach, zyskać bardziej wartościowy ruch i lepiej wykorzystać środki. Działanie celem zwiększenia konwersji to naprawdę skuteczny sposób zwiększenia sprzedaży.

#13 Śledź najważniejsze statystyki

Google Analytics to Twój najlepszy sprzymierzeniec w zwiększaniu sprzedaży, gdyż to między innymi dzięki niemu na bieżąco zadbasz o właściwą optymalizację kampanii. Analiza źródła wizyt, lokalizacji, ruchu mobilnego, danych geograficznych i demograficznych Twoich odbiorców, wyszukiwania w witrynie, szybkość działania strony, skuteczność sprzedaży i danego produktu, transakcje, konwersje Google Ads, szczegółowe raporty e-commerce – te oraz wiele innych informacji zaczerpniętych ze statystyk Google Analytics to podstawa zwiększającej sprzedaż optymalizacji strony sklepu oraz kampanii reklamowych.

#14 Ogranicz ilość zmian w jednej akcji

Podczas optymalizacji kampanii nie wprowadzaj zbyt wielu zmian jednocześnie, niewskazane jest także dokonywanie zmian zbyt często. Aby ocenić skuteczność wprowadzonych korekt potrzeba czasu – daj kampaniom Google Ads nieco popracować, a przekonasz się czy zmiany przyniosły efekt.

#15 Zaplanuj działania „konserwatorskie”

Jeżeli kampania jest już dobrze przygotowana, zaplanuj harmonogram pracy nad jej optymalizacją. Postaraj się regularnie, w określonych przedziałach czasowych dokonywać analizy kampanii, wprowadzając wykluczenia, dodając frazy, odświeżając treść reklam itp. Każda kampania wymaga indywidualnego podejścia, dlatego jej ustawienia mogą wymagać innych działań. Ważna w „konserwacji” jest także regularna analiza klikalności i konwersji reklam, jednak warto weryfikować również inne czynniki jak raporty wyszukiwanych haseł, pozycje reklam, CTR itp. Bieżące sprawdzanie skuteczności reklam na różnych płaszczyznach pozwala w porę wykryć nieprawidłowości i np. nierentowne frazy.

Podsumowując

Lepsza sprzedaż to wynik wielu działań, niemniej mam nadzieję, że moja mała „to do list” pomoże Ci osiągnąć zamierzone cele. Jeżeli szukasz fachowego wsparcia w prowadzeniu kampanii Google Ads – zapraszam do współpracy!

Checklista do pobrania w formacie PDF:

Pobieram checklistę

Porozmawiajmy

Podpowiem czy i jak mogę Ci pomóc zwiększyć efekty reklam oraz odpowiem na Twoje pytania, zapraszam do kontaktu: