9 listopada 2022 | Blog

Ile kosztuje reklama Google – kalkulujemy koszty Google Ads!

Reklama to jeden z głównych wydatków współczesnych przedsiębiorców, a jej najpopularniejsza i najskuteczniejsza obecnie forma to promocja w internecie z wykorzystaniem płatnych reklam sponsorowanych. Do najchętniej wykorzystywanych kampanii reklamowych w sieci bez wątpienia należą reklamy Google Ads, których różnorodność i efektywność (przy odpowiedniej optymalizacji) pomaga uzyskać naprawdę spektakularne rezultaty. Tutaj pojawia się jednak pytanie: ile kosztuje reklama Google Ads? Co wpływa na jej koszt? Na jakie zyski możemy liczyć decydując się na tę opcję? W niniejszym wpisie postaram się przybliżyć temat kalkulacji kosztów i zysków reklamy Google oraz tego, dlaczego prowadzenie kampanii warto powierzyć ekspertom! Zapraszam do lektury.

Zanim przejdziemy do omawiania kosztów, zacznijmy od tego co to jest Reklama Google Ads? To znana dawniej jako reklama Google AdWords forma reklamy firmy czy produktów w internecie, bazująca na systemie reklamowym Google. Z jego pomocą Twoje reklamy mogą być wyświetlane w formie tekstowej i produktowej w wyszukiwarce, jako reklamy banerowe (graficzne) w sieci reklamowej Google Display Network czy jako reklamy wideo na platformie YouTube. Opcja ta daje zatem niemal nieograniczony potencjał promowania produktów czy usług w internecie, a co za tym idzie, szansę na efektywny rozwój Twojego biznesu. Na pierwszy rzut, alternatywa ta brzmi całkiem nieźle, ale ile tak właściwie reklama Google kosztowała będzie Cię jako przedsiębiorcę? Reklama Google i jej cena to zagadnienie, które warto zgłębić bliżej!

Trochę matematyki, czyli wyliczamy koszt reklamy Google

Koszt reklamy Google to aspekt, na który wpływa wiele czynników. Ciężko jest zatem na ‘dzień dobry’ jednoznacznie oszacować ostateczną cenę kampanii, bowiem każda jest inna i może wymagać zupełnie innych nakładów finansowych. Pamiętać przy tym warto, że często nawet spory budżet nie gwarantuje sukcesu reklamy w Google, gdyż błędy w zarządzaniu kampanią lub nieumiejętne dysponowanie środkami mogą położyć cały ambitny plan. Wiedza oraz doświadczenie w planowaniu strategii reklamy Google, bieżące jej optymalizowanie, umiejętne planowanie wydatków w poszczególnych etapach kampanii i elastyczność to podstawa, bez której ciężko wpłynąć pozytywnie zarówno na ponoszone koszty, jak i skuteczność kampanii.
Na poniższej tabeli przedstawiam przykładowe słowa kluczowe (związane z ‘kwietnikami’) oraz stawki, które określają koszt za kliknięcie w zależności od lokalizacji reklamy w sieci wyszukiwania. Dodatkowo zawarta została tutaj informacja na temat konkurencji. Jak można zauważyć na zamieszczonych przykładach reklamy Google Ads, szacowanie kosztów warto rozpocząć od kalkulacji na bazie średniej miesięcznej liczby wyszukiwań. Pomaga to uzyskać prognozy stawki za kliknięcie, która wzrasta proporcjonalnie do wielkości konkurencji. Koszty te można uzupełnić (opcjonalnie) również o działania remarketingowe (reklamy śledzące) lub poszerzające promocję na całą sieć reklamową Google – wszystko zależy od budżetu jakim dysponujemy.

Tabela 1. Przykładowa średnia miesięczna liczba wyszukiwań słów kluczowych związanych z kwietnikami:
google ads tabela

Źródło: Planner Słów Kluczowych Google Ads.

Co do zasady, koszt kampanii uzależniony jest od tego jaka jest cena za kliknięcie w reklamę Google, natomiast zysk generuje przede wszystkim liczba transakcji wygenerowanych przez daną reklamę, a także współczynnik konwersji, który jesteśmy w stanie osiągnąć. Od czego zależy koszt reklamy Google i co wpływa na współczynnik konwersji?

Reklama Google Ads – co wpływa na jej koszt?

Kampania Google Ads, jak również jej ostateczny koszt uzależnione są od wybranego przez nas słowa kluczowego oraz jego popularności. Jak wspomniałam, najczęściej wygląda ta tak, że im dana fraza jest popularniejsza, a co za tym idzie bardziej konkurencyjna, tym koszt za kliknięcie w reklamę wyższy. Modyfikując reklamę możemy jednak wpływać na jej koszt poprzez:

  • deklarację maksymalnej kwoty za kliknięcie,
  • analizę wyniku jakości reklamy.

Użytkownik wpisując w wyszukiwarkę określone hasło uzyskuje informację zwrotną od Google, które wskazuje w pierwszej kolejności strony firm, które chcą się na nie reklamować. W momencie, gdy ilość „chętnych” jest spora, Google analizuje jakość każdej z reklam oraz zadeklarowane w nich maksymalne stawki za pojedyncze kliknięcie i w konsekwencji wyświetla je użytkownikowi w kolejności od tych „najlepszych”, czyli oferujących wysoką jakość oraz odpowiednio wysoką stawkę za kliknięcie. Dzięki wynikowi jakości reklamy, Google pozwala każdemu, bez względu na zasoby i wielkość firmy uzyskać skuteczną reklamę – kluczowym może okazać się bowiem staranniejsze dopasowanie zamieszczonych reklam i stron docelowych do zapytań użytkowników, a nie tylko najwyższa zaoferowana stawka.

Współczynnik konwersji a koszt reklamy Google

Wyrażany w procentach parametr współczynnika konwersji (Conversion Rate – CR) jest odzwierciedleniem liczby użytkowników, którzy po kliknięciu w reklamę AdWords dokonali konwersji, czyli podjęli działanie oczekiwane przez reklamodawcę. Będzie to np. dokonanie zakupu promowanego produktu, zapis na newsletter, wypełnienie formularza kontaktowego czy rejestracja na stronie.

Ponieważ użytkownicy trafiają na daną witrynę poprzez słowa kluczowe i konkretne zapytania (frazy), ich właściwy dobór może skutecznie zwiększyć konwersję i odpowiedź użytkowników na reklamę. Uzyskanie satysfakcjonującej konwersji sprawia zatem, że np. dzięki wyraźnie większej sprzedaży możemy wygenerować z pomocą reklamy Google naprawdę zadowalający zysk, a co za tym idzie koszt inwestycji może zwracać się z dużą nawiązką.

Jak uzyskać wyższą konwersję? Warto pomyśleć o aspektach takich jak umiejętny dobór źródeł pozyskiwania ruchu, uatrakcyjnienie oferty, promocje, sezonowe akcje, spójność komunikacji, wzmocnienie siły marki, jakość strony sklepu, w tym dostosowanie go do urządzeń mobilnych i wiele innych. Więcej na ten temat znajdziesz np. w artykule: „Jak ocenić czy moje kampanie Google Ads są skuteczne?”.

Gdzie wyświetlają się reklamy Google?

Jak widać na umieszczonej powyżej tabeli, pod uwagę wzięliśmy sieć wyszukiwania, jednak reklamy Google mogą wyświetlać się w całej przestrzeni Google. W zależności od sposobu kierowania, doboru grupy docelowej czy rodzajów utworzonych reklam, miejsca wyświetlania reklam będą bardzo zróżnicowane. W skrócie, Twoi klienci mogą zobaczyć je:

  • w wyszukiwarce – na podstawie dobranych słów kluczowych (pojedynczych lub wyrażeń). Reklamy wyświetlane są po wpisaniu określonych fraz i pojawiają się wówczas nad, obok lub pod wynikami wyszukiwania – także w Google Play, na karcie „Zakupy” czy w Mapach Google;
  • u partnerów sieci wyszukiwania Google – będą widoczne w wynikach wyszukiwania na witrynach partnerów Google w sieci wyszukiwania;
  • w witrynach odwiedzanych przez Twoich klientów;
  • w Display Network ads, czyli w witrynach należących do Google np. Gmail czy YouTube.

Warto również pamiętać, że reklamy Google Ads wyświetlają się na różnych urządzeniach, aplikacjach mobilnych, w wybranych lokalizacjach lub językach itd. Kampanie można zatem ukierunkować w bardzo urozmaicony sposób i korzystając z różnych kanałów – odpowiednio dopasowane dadzą możliwie najlepsze rezultaty i pomogą generować niższe koszty.

Co składa się na koszt reklamy AdWords?

Na koszt reklamy składają się dwa podstawowe czynniki – koszt kliknięcia w reklamę (na jego wysokość wpływa dostępny budżet) oraz obsługa kampanii przez specjalistę (koszty przygotowania kampanii Google Ads, ich obsługa, optymalizacja itd.). Pojawia się tutaj pytanie: po co płacić ekspertom, skoro teoretycznie można obsługiwać reklamy samodzielnie? Kreator reklam Google pozwala tworzyć reklamy produktowe, reklamy firmy, planować całe kampanie itd.? Niestety, pojawić się może pewne ‘ALE’, jeżeli nie mamy wystarczającego doświadczenia i umiejętności, brak wiedzy o doborze fraz i słów kluczowych, nieznajomość możliwości konfiguracyjnych panelu, nieumiejętność ustalania stawek itp. drobiazgi nie pozwolą na maksymalne wykorzystanie i efektywną reklamę.

Samodzielna obsługa kampanii a koszty reklamy Google

Dlaczego działanie na własną rękę nie jest dobrym pomysłem? Kampanie AdWords z pozoru wyglądają na proste i przyjemne w prowadzeniu, jednak przy bliższym ich poznaniu, okazuje się, że są bardzo złożone i uzależnione od wielu czynników. Samo poruszanie się po systemie Google, stosowanie różnorodnych narzędzi, ale i znajomość branży to umiejętności, których nie sposób nabyć z dnia na dzień. Ekspert zna potencjał, jaki oferuje reklama Google Ads i wie jak wykorzystać go na Twoją korzyść. Fachowa analiza, dobór słów kluczowych, prawidłowe ukierunkowanie kampanii na odpowiednie grupy docelowe klientów, ale i bieżąca obsługa reklam (także przez rozsądne dysponowanie budżetem) to działania, które wykonane przez profesjonalistę pomagają zadbać o kontrolę nad kosztami i osiągnąć wytyczone cele kampanii.

Wsparcie eksperta Google Ads vs. Koszt reklamy Google

Doświadczenie i umiejętności to bezsprzeczny atut eksperta Google Ads. Co może on zaoferować w ramach swoich usług? Przede wszystkim zadba o:

  • fachową analizę kampanii – specjalista na podstawie dogłębnej analizy zdiagnozuje błędny dobór i konfigurację słów kluczowych czy nieodpowiednio dopasowany model rozliczeń, a w konsekwencji wskaże co wpływa na nieefektywne wykorzystanie budżetu; analiza konkurencji, skuteczności fraz czy możliwości jakie oferuje reklama dla uzyskania Twoich celów pozwoli wyjść przed szereg i przy możliwie najmniejszych kosztach osiągnąć maksymalne rezultaty;
  • bieżącą obsługę kampanii – skuteczna kampania wymaga nadzoru i optymalizacji, bowiem to co działa dzisiaj, niekoniecznie przyniesie podobny efekt za miesiąc; zmienność oczekiwań odbiorców, oferty czy kierunku działania Twojej firmy wymaga dostosowywania reklam do aktualnej sytuacji, dlatego tylko wprawione oko eksperta jest w stanie zareagować w porę (uzupełnić gamę słów kluczowych, zastosować wykluczenia, zmienić brzmienie reklamy, przebudować kampanię itp.), gdy okoliczności tego wymagają.

Czy Google reklama firmy prowadzona przez eksperta jest kosztowna? Mając na uwadze to, jak profesjonalne wsparcie może rozkręcić sprzedaż i pomóc w zdobywaniu nowych klientów można z całą pewnością powiedzieć, że nie. Elastyczne podejście, maksymalne wykorzystanie budżetu reklamowego (nawet wówczas, gdy nie jest on wysoki), ale i możliwość uzyskania atrakcyjnych rabatów to aspekty, które z pewnością przemówią do oszczędnych reklamodawców.

Kupon reklamowy na start

Jak wspomniałam powyżej, kampanie prowadzone przez profesjonalistów nie muszą być drogie, a dodatkowo mogą nieść wiele bonusów! Jako partner Google mam w zanadrzu atrakcyjny upominek dla wszystkich nowych klientów. Decydując się na moje wsparcie, każdy komu zakładam konto, a kto jak dotąd nie miał okazji promować się z pomocą Google Ads, na start otrzymuje od Google kupon reklamowy o wartości 1200 zł do wykorzystania na prowadzone kampanie! Jeżeli zatem chcesz odkryć potencjał, który skrywają w sobie reklamy Google – zapraszam do współpracy!

Modele rozliczeń kampanii Google Ads

Najczęściej wybieranym modelem rozliczenia płatności za reklamy jest wspomniany wcześniej koszt za kliknięcie, czyli CPC. Cost per Click co oznacza, że reklamodawca ponosi koszt za reklamy AdWords gdy użytkownik w nie kliknie (samo wyświetlenie reklamy nic go nie kosztuje). Rozwiązanie to jest najpopularniejsze ze względu na fakt, iż pozwala kontrolować stawki za kliknięcie w reklamę – pamiętajmy przy tym, że z reguły koszt ten jest niższy aniżeli maksymalna zadeklarowana w ustawieniach kwota CPC. Wpływ na jej ostateczną wysokość ma bowiem jakość naszej reklamy, konkurencja, dopasowanie i wiele innych elementów, które określamy podczas konfiguracji. Poza CPC znaleźć można również inne modele rozliczeń, w tym:

  • eCPC, czyli ulepszony wariant CPC, gdzie stawki za pojedyncze kliknięcie obliczane są na podstawie algorytmów;
  • CPV (Cost per View) będący podstawowym sposobem rozliczania reklam Google Ads w wersji wideo i stosowany jest domyślnie – płatność za reklamę naliczana jest gdy użytkownik obejrzy 30 sekund materiału lub w przypadku krótszych filmów całość klipu, ale i po wejściu w interakcję z filmem przez użytkownika (kliknięcie nakładki, banneru);
  • CPA (Cost per Action) – to model rozliczeń, w którym koszty naliczane są na podstawie rzeczywistych działań użytkowników np. kliknięcia w reklamę; wymaga on przy tym odpowiedniej konfiguracji konwersji i zadbania o jej optymalną ilość;
  • vCPM (View Cost per Mille), czyli koszt za tysiąc widocznych wyświetleń reklamy – aby reklamodawca musiał dokonać płatności, konieczne jest wyświetlenie przez użytkownika minimum połowy powierzchni reklamy przez 1 sekundę, jest to opcja dla firm chcących zwiększyć zasięgi, rozpoznawalność marki i popularność.

Kalkulacja kosztów reklamy w wyszukiwarce na określone frazy kluczowe – przykłady

Mamy za sobą odrobinę teorii, a teraz zobaczmy, jak kalkulacja kosztów reklamy może wyglądać w praktyce. Użyjemy tutaj ponownie wspomnianego przykładu reklamy w wyszukiwarce na określone frazy kluczowe – u nas ‘kwietniki’. Jak można zauważyć, do obliczeń wykorzystujemy stawki za górę strony (zarówno górny, jak i dolny zakres, na podstawie których wyliczono średnią stawkę kliknięcia za reklamę). Poniższe wyliczenie ma jedynie charakter poglądowy i ma za zadanie pokazać, jak możemy oszacować koszty oraz zyski z reklamy Google Ads.

Tabela 2. Przykładowa kalkulacja kosztów i zysku z reklam Google Ads:

google ads tabela

Reklama Google AdWords – minimalny budżet

Powyższy przykład daje nam pewną perspektywę tego, jak może prezentować się kalkulacja kosztów i zysków z reklamy Google, którą prowadzi ekspert. Przy tej okazji, może zastanawiać jeszcze jedna kwestia – co zrobić, by przy minimalnym budżecie osiągnąć maksymalne rezultaty? Na jakie działania warto zwrócić uwagę?

Niewielki budżet na działania reklamowe Google Ads bywa przeszkodą w osiągnięciu spektakularnych efektów, jednak właściwie zarządzany, może bardzo pozytywnie zaskoczyć. Najczęściej wykorzystywana metoda rozliczeń CPC, czy jak w przypadku reklam wideo CPV czy za tysiąc wyświetleń generują koszty, które mogą wahać się w granicach od kilku groszy, do nawet kilkudziesięciu czy nawet kilkuset złotych. Ostatecznie koszt reklamy może być uzależniony od:

  • jakości naszej reklamy,
  • działań oraz stawek ustalanych przez konkurencję,
  • liczby konkurencyjnych firm,
  • formatu oraz treści naszych reklam (także zastosowania np. rozszerzeń),
  • maksymalnego kosztu za kliknięcie, które deklarujemy w panelu Google AdWords.

Dodatkowo, wpłyną na niego czynniki takie jak:

  • jakość naszej strony docelowej,
  • trafność reklamy,
  • lokalizacja użytkownika,
  • czy urządzenie, z którego ten korzysta.

Finalnie koszty reklamy Google Ads mogą być bardzo zróżnicowane, jednak co do zasady, im lepiej przygotowana zostanie kampania i umożliwiający na jej promocję budżet, tym większy zwrot. Czasami zbyt duże oszczędności mogą sprawić, że pieniądze te wyrzucone zostaną w błoto, dlatego przed podjęciem decyzji, warto skonsultować te kwestie z ekspertem. Ja ze swojej strony chętnie pomogę oszacować koszty i przedstawię ofertę dopasowaną do Twoich możliwości oraz potrzeb.

Podsumowując

Reklama Google i jej koszt to temat rzeka. Należy podchodzić do niej elastycznie, bowiem ostateczny wpływ na cenę reklamy ma naprawdę wiele czynników – od możliwości finansowych Twojej firmy, przez prawa rządzące daną branżą, marżę, dobór odpowiednich słów kluczowych, wyniku jakości, a na fachowej obsłudze, analizie i optymalizacji kampanii skończywszy. Jeżeli szukasz pomocy w tym zakresie – pozostaję do Twojej dyspozycji!

Porozmawiajmy

Podpowiem czy i jak mogę Ci pomóc zwiększyć efekty reklam oraz odpowiem na Twoje pytania, zapraszam do kontaktu:

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Marketing4you Agnieszka Klimas, w celu wysyłki drogą mailową informacji handlowych, marketingowych. Więcej informacji w Polityce prywatności

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Marketing4you Agnieszka Klimas, w celu wysyłki drogą mailową informacji handlowych, marketingowych. Więcej informacji w Polityce prywatności