14 września 2022 | Blog

Jak ocenić czy moje kampanie Google Ads są skuteczne?

Dopieszczona kampania Google Ads jest równoznaczna z gwarancją jej sukcesu? Niekoniecznie. To, czy będzie ona skuteczna zależeć może bowiem od bardzo wielu czynników, których nierzadko nie sposób na pierwszy rzut oka przewidzieć. Zanim przystąpimy jednak do optymalizacji kampanii, warto ocenić co w danym przypadku zadziałało, jak i to co wymaga poprawy. Chcesz dowiedzieć się jak to zrobić? Poniżej zebrałam najważniejsze aspekty, którym warto się bliżej przyjrzeć!

Kampanie Google Ads to jedne z najskuteczniejszych sposobów na reklamę, pozyskiwanie klientów i wiele innych (więcej na ten temat tutaj). Stanowią one doskonałe narzędzie, z którym można osiągnąć oczekiwane cele. Do podstawowych metod oceny ich skuteczności możemy wykorzystać wskaźniki takie jak liczba kliknięć, liczba konwersji, CTR (współczynnik kliknięć), bądź ROAS (zwrot wydatków na reklamę), ale czy to jedyne elementy, które warto wziąć pod uwagę?

Skuteczność kampanii reklamowej Google Ads

Dostępność różnych możliwości oceny skuteczności kampanii reklamowej Google Ads pozwala na zweryfikowanie dowolnych jej aspektów. Podstawowym z nich staje się budżet – w końcu prowadząc kampanie zależy nam na jego efektywnym wykorzystaniu, a nie wyrzucaniu pieniędzy w przysłowiowe błoto. Musimy popatrzeć też na tę kwestię od drugiej strony – zbyt niskie inwestycje w kampanię mogą sprawić, że po kilku dniach napotkamy mur braku środków. Rozwiązaniem tej sytuacji będzie albo solidne doładowanie dziennego budżetu reklamowego lub starania, pozwalające na optymalizację kampanii do uzyskania możliwie maksymalne zwiększenia ruchu na obecnych zasobach. Modyfikacje budżetu i ustalenie wyższych stawek dziennych warto jednak przemyśleć z wyprzedzeniem, gdyż aby reklama była skuteczna wcale nie musi być bardzo droga – o tym więcej w tym artykule.

Skuteczność kampanii reklamowych (poza analizą budżetu) możemy ocenić korzystając ze wskaźników, które wiele powiedzą nam o postępach naszych działań:

Liczba kliknięć

Ten niepozorny wskaźnik to cenne źródło wiedzy na temat liczby przejść z kampanii na naszą stronę docelową. Jest on jednym z najważniejszych wskaźników skuteczności, gdyż pozwala ocenić czy nasza reklama jest na tyle atrakcyjna dla odbiorców, iż Ci decydują się dowiedzieć więcej. Dzięki liczbie kliknięć:

  • dowiadujemy się jaka jest płynność ruchu na witrynie;
  • uzyskujemy informację, które z reklam najbardziej przyciągają użytkowników;
  • możemy samodzielnie analizować skuteczność naszych treści, gdy skorzystamy z „równomiernego wyświetlania reklam”(dzięki ich naprzemiennemu wyświetlaniu).

Pamiętać jednak należy, że kliknięcie w reklamę to podstawa generowania konwersji, jednak nie zawsze wiąże się ono z sukcesem. Poza klikalnością, warto zatem zerkać również na pozostałe wskaźniki, w tym współczynnik oraz liczbę konwersji.

CTR – współczynnik klikalności

Chcąc ocenić atrakcyjność naszej reklamy możemy skorzystać także z CTR, czyli wskaźnika stosunku wyświetleń do kliknięć w reklamę. Dzięki niemu oceniamy to, ilu użytkowników spośród tych, którzy widzieli reklamę zdecydowało się w nią kliknąć i przejść na naszą stronę docelową. Jeżeli współczynnik CTR jest wysoki, reklama osiąga wyższe pozycje, jak również i stawkę. Zależy on jednak od wielu czynników, w tym doboru fraz i słów kluczowych, branży, ale i typu kampanii – co do zasady im lepiej dostosowana treść reklam do zapytań i preferencji odbiorców, tym będzie on wyższy. Jeżeli jest on niski, być może warto popracować na wyglądem reklamy, treścią, nagłówkami lub innymi detalami, które mogą zwiększyć jej atrakcyjność. Po poszczególnych poprawkach warto sprawdzić CTR ponownie i zobaczyć czy przynoszą oczekiwane rezultaty.

Współczynnik konwersji

Stosunek kliknięć i liczby konwersji, czyli akcji podjętych przez użytkowników na Twojej stronie to podstawowy wskaźnik, na który należy zwracać uwagę w ocenie skuteczności kampanii. Im wyższy – tym reklama przynosi lepsze rezultaty! W zależności od branży, jego „efektywna” wysokość może być inna. Dzięki ocenie współczynnika konwersji:

  • dowiadujemy się czy nasza reklama odpowiada na zapytanie użytkowników i jest dla nich atrakcyjna;
  • wiemy ilu użytkowników po kliknięciu w reklamę przeszło do działania np. zakupiło produkt, zapisało się do newslettera;
  • określamy, która z reklam jest najskuteczniejsza w realizacji celów naszej kampanii.

W sytuacji, gdy wskaźnik konwersji naszej kampanii Google Ads jest niski, prawdopodobnie musimy popracować nad przekazem reklamy – być może nie spełnia on oczekiwań odbiorców, nie nawiązuje do tego, co znajduje się na stronie docelowej lub zwyczajnie nie jest atrakcyjny.

Konwersja poszczególnych reklam

Analiza całej kampanii pod kątem konwersji jest bardzo ważna, ale nie mniej ważne jest poznanie wartości konwersji dla pojedynczych reklam. Możemy dzięki temu na bieżąco je optymalizować, dostosować je do zmieniających się oczekiwań (np. sezonowo) lub tworzyć nowe. Nie małe znaczenie będą miały tutaj koszty konwersji – dowiemy się wówczas, ile kosztuje nas działanie dokonane przez użytkownika pod wpływem reklamy, a co za tym idzie, czy się opłacało.

CPA – koszt konwersji

Koszt działania, czyli koszt poniesiony przez reklamodawcę za jedną akcję wykonywaną przez użytkownika (np. zapis do newslettera, zakup produktu, pobranie e-booka, połączeń telefonicznych itp. celów kampanii klienta). Obliczany jest on na podstawie podzielenia kosztu kampanii przez liczbę wykonywanych akcji. Można dzięki niemu ocenić efektywność emitowanych reklam.

ROAS – zwrot wydatków na reklamę

ROAS należy do wskaźników, które pomagają ocenić opłacalność kampanii. Na jego podstawie możemy powiedzieć, czy inwestycja w reklamę zwróciła się (i ile przyniosła), czy też nie. W zależności od branży, dobry ROAS może być bardzo zróżnicowany, głównie z racji na różne marże zysku. Analizując ten wskaźnik można ocenić czy nasze kampanie okazały się skuteczne, a jeśli tak to które szczególnie, ilu klientów zakupiło produkty po kliknięciu w reklamę itp.

Na co jeszcze zwrócić uwagę? Sprawdź swój wynik jakości

Poza powyższymi wskaźnikami, ocenę kampanii reklamowych Google Ads może wspomóc tzw. wynik jakości. Jest on bowiem parametrem, dzięki któremu określamy to jak nasze reklamy prezentują się na tle tych konkurencyjnych. Brany będzie tutaj pod uwagę zarówno dobór słów kluczowych do naszych reklam, ale i treści, które zawieramy na naszej stronie docelowej. Im staranniejsze podejście do tych aspektów, tym wynik jakości będzie wyższy.

Skala 1-10, w której kampania oceniana jest dla uzyskania wyniku jakości obejmuje przewidywany CTR (prawdopodobieństwo kliknięcia w reklamę po jej wyświetleniu), trafność reklamy (dopasowanie do oczekiwań i potrzeb użytkowników wpisujących określone frazy) oraz ocenę jakości naszej strony docelowej.

Szczególnie ważna staje się tutaj trafność reklamy. Może ona kształtować się na trzech poziomach – „Powyżej średniej”, „Poniżej przeciętnej” oraz „Przeciętnie”. Dwa ostatnie powinny być sygnałem do dokładniejszej optymalizacji kampanii np. podziału grup reklam lub tematycznego podziału słów kluczowych czy lepszemu dopasowaniu ich treści do fraz wpisywanych przez użytkowników.

Dbałość o wysoki wynik jakości pozwala obniżyć koszty poniesione na reklamy, a wraz z nimi wyższy zwrot z inwestycji.

Treść reklam i strona docelowa w kontekście oceny skuteczności kampanii

Jak wspomniałam powyżej, w ocenie wyniku jakości strony niebagatelne znaczenie ma treść – zarówno samych reklam, jak i ta, które oferuje nasza strona docelowa. Dobrze przygotowane treści przynoszą najlepsze rezultaty i mogą przeważyć szalę pozytywnej oceny na Twoją korzyść!

Treść reklam to kwintesencja informacji, których potrzebuje odbiorca. Należy zatem zweryfikować najlepiej konwertujące się reklamy i zobaczyć, które treści dają najlepsze efekty. Kiepskie treści lepiej zastępować skutecznymi, najlepiej stosując różne ich warianty i na bieżąco oceniać postępy. Podstawą dobrych treści jest jednak zebranie w nich tego co najważniejsze, czyli informacji poszukiwanych przez użytkownika, aby ten wiedział, że ich większą dawkę znajdzie na stronie docelowej. Zbędne hasła typu „super cena” itp. nie są wartościowym wyróżnieniem na tle konkurencji – użytkownik szuka konkretów, nie lania wody. Dobrym sposobem na rozwinięcie treści będą rozszerzenia, gdzie można dodać dodatkowe informacje np. o adresie, bieżących promocjach czy ciekawych ofertach – nie zapominając o trafności treści.

Strona docelowa to miejsce, do którego ma dotrzeć skuszony reklamą użytkownik, dlatego to od niej zależy ostateczne powodzenie konwersji. Nawet najlepsze bowiem ustawienia kampanii i wysokie stawki nie pomogą, jeżeli potencjalny klient po kliknięciu w reklamę odpuści sobie zakupy na zniechęcającej stronie sklepu. Witryna powinna zatem działać szybko, być zasobna w oryginalną i interesującą odbiorcę treść, być czytelna, intuicyjna w obsłudze i użyteczna. Zaangażowanie czasu i środków w doprowadzenie jej do należytego stanu to kluczowy element kampanii i jej pozytywnej oceny – nie lekceważ tego!

Podsumowując

Ocena skuteczności kampanii Google Ads możliwa jest jak widać na wiele sposobów. Możemy zweryfikować ją poprzez cały wachlarz wskaźników czy wynik jakości. Ale! Pamiętajmy, że nawet po wstępnej ocenie – zarówno tej doskonałej, jak i trochę gorszej, na wynik ten może wpływać cała masa czynników, w tym sezonowość, dlatego tak ważne jest bieżące weryfikowanie jej postępów i odpowiednie optymalizowanie kampanii. Jeżeli potrzebujesz znaleźć wsparcie na którymkolwiek z etapów wdrażania, prowadzenia, optymalizacji czy też samej oceny kampanii Google Ads – zapraszam do kontaktu. Jestem przekonana, że wspólnie uda nam się stworzyć skuteczne i satysfakcjonujące kampanie!

Porozmawiajmy

Podpowiem czy i jak mogę Ci pomóc zwiększyć efekty reklam oraz odpowiem na Twoje pytania, zapraszam do kontaktu: