Kampanie Google Ads to obecnie jedne z najbardziej przemawiających do odbiorców form reklamy. Dlaczego? To teraz pomyśl, co robisz w pierwszej kolejności szukając określonego produktu czy usługi? Pytasz znajomych? Być może. Niemniej jestem niemal przekonana, że najczęściej zaczynasz od wpisania pożądanej opcji w wyszukiwarkę Google. Jako obecnie najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie, daje ona możliwość odnalezienia tego, czego oczekujesz, a przy tym jest fantastycznym miejscem dla Twojej reklamy. Możesz z jej pomocą pozycjonować swoją witrynę, ale i korzystać z obfitości możliwości jakie oferują reklamy płatne Google Ads.
Będąc przedsiębiorcą zapewne zależy Ci na doborze możliwie najbardziej opłacalnej formy reklamy, pozostaje jednak pytanie – od czego tak właściwie zależy opłacalność kampanii Google Ads? Jak na jej skuteczność wpływają działania Twojej konkurencji? W jaki sposób ustalane są opłaty za reklamy? O tym i najważniejszych aspektach opłacalności Google Ads w niniejszym wpisie.
System opłat Google Ads – na czym to polega?
Zastanawia Cię jak kształtują się opłaty za reklamę Google Ads? Czy każdy płaci tyle samo? Aby dopowiedzieć na te pytania musisz wiedzieć, że cały system Google Ads opiera się na płatnościach za kliknięcia w reklamę. Co to znaczy? Twoja reklama widoczna jest w wynikach wyszukiwania „bezpłatnie”, a obciążenie opłatą za nią następuje dopiero w momencie, gdy użytkownik w nią kliknie. Ten model rozliczeń nazywany jest CPC (Cost Per Click) lub PPC (Pay Per Click).
Warto przy tym pamiętać, że opłata za kliknięcie pobierana jest nie tylko w momencie gdy użytkownik po kliknięciu trafia na Twoją witrynę, ale również wówczas, gdy w rozszerzeniu reklam dodałeś np. email skierowujący do formularza kontaktowego, numer telefonu, wywołując połączenie telefoniczne do Twojej firmy, czy dane dojazdu skierowujące do mapki.
Wielu reklamodawców z podobną ofertą?
W zależności od rodzaju branży i jej konkurencyjności, algorytmy Google Ads mogą przedstawiać bardzo zróżnicowaną dostępność miejsc reklamowych w wynikach wyszukiwania. Wpisując w wyszukiwarkę określoną frazę związaną czy to z produktem, czy z usługą, możesz zatem zaobserwować pojedyncze reklamy, a czasami jest ich nawet kilka.
Ponieważ Google opiera swoją działalność na przychodach z reklam, warto pamiętać, że stawki za kliknięcia niekoniecznie będą niższe w przypadku niszowych branż, a wyższe przy tych bardziej popularnych. To ile zapłacimy za reklamę zależy bowiem od tego, ile przestrzeni reklamowej w danym przypadku zostanie udostępnione przez algorytm. Jeżeli dana opcja jest mało konkurencyjna będzie jej mniej, aby firmy zainteresowane reklamą mogły wybrać wyższą stawkę i być obecne w wynikach wyszukiwania, albo nie znajdą się w nich wcale – innymi słowy kto zapłaci więcej, ten wygrywa. To ile ostatecznie zapłacisz za kliknięcie uzależnione jest od aktualnie maksymalnych wartości CPC, ale i pozycji, którą chcesz uzyskać w wynikach wyszukiwania.
Im wyżej, tym drożej? Słów kilka o opłatach za określoną pozycję w wynikach wyszukiwania
Zakładając, że podobny produkt czy usługa oferowane są przez wiele firm, ilość przestrzeni reklamowej i dostępnych w niej pozycji wyświetlanych w wynikach wyszukiwania będzie większa. Każdy z reklamodawców prawdopodobnie będzie chciał wyróżnić się wśród konkurencji, tylko jak? O tym zadecyduje między innymi to jaką maksymalną stawkę za kliknięcie ustalą inni reklamodawcy. Koszt CPC zależał będzie także od tego na jakiej pozycji w szeregu zależy nam najbardziej.
Stawka za kliknięcie w wyświetloną na najwyższej pozycji reklamę ustalana jest na zasadzie – kto da więcej, czyli przypomina nieco licytację. Jeżeli na danym moment maksymalny poziom CPC ustawiony przez „najhojniejszego” z reklamodawców wynosi np. 5 zł za kliknięcie w reklamę, niekoniecznie zapłaci ona właśnie tyle – stawka wyniesie bowiem o 1 grosz więcej od kolejnej oferty, która na dany moment jest od niego niższa. Z kolei jeżeli znajdujący się na niższych pozycjach reklamodawca podniesie swoją stawkę CPC do poziomu np. 6 zł – zapłaci on 5,01 zł, przebijając tym samym ofertę konkurenta. Na tej samej zasadzie działa ustalanie wszystkich pozycji dla płatnych reklam w wynikach wyszukiwania. Im dostępność przestrzeni reklamowej jest większa, tym większa ilość reklamodawców widnieje w wynikach wyszukiwania i odwrotnie.
Ranking reklamy – wysoki budżet to nie wszystko!
Niestety, nie tylko stawka i posiadany przez nas budżet stanowią sekret sukcesu w uzyskaniu najwyższych pozycji dla naszej reklamy Google Ads. Aby osiągnąć oczekiwane rezultaty, a co za tym idzie zadbać o opłacalność naszych kampanii Google Ads trzeba się trochę postarać. Decydujący w tej kwestii jest bowiem ranking reklamy, będący zestawieniem najważniejszych czynników odpowiadających za pozycję reklamy. Kluczowy staje się tutaj tzw. wynik jakości.
Wśród elementów, które brane są pod uwagę przy ustalaniu wyniku jakości naszej reklamy znajduje się przewidywany CTR, trafność reklamy i jakość strony docelowej. Dopiero suma tego wszystkiego mnożona przez stawkę maksymalną CPC ustala ostateczną pozycję reklamy w wynikach wyszukiwania.
Jak możemy zyskać dobry wynik jakości naszej reklamy?
Wynik jakości to zestawienie trzech wspomnianych elementów. Aby możliwe było zyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, warto się nieco przyłożyć. Dla wysokiego wyniku jakości Google Ads kluczowe będą zatem:
- Dbałość o CTR – jakość, jakość i jeszcze raz jakość
Przewidywany współczynnik klikalności (CTR) bazuje nie tylko na świeżych danych, które wprowadzamy podczas tworzenia nowej kampanii, ale na całej historii naszego konta Google Ads. Współczynnik uzależniony jest od jakości treści reklamowych oraz pozycji, na jakich wyświetlają się reklamy. Tworząc kampanie Google Ads nie możemy zatem zapominać o wysokiej jakości, angażujących i zachęcających do kliknięcia treściach. Powinny zawierać one przede wszystkim wezwanie do działania „call to action”. Co ciekawe, w szacowaniu przewidywanego CTR algorytmy Google nie zawsze kierują się wysoką pozycją reklamy, a co za tym idzie jest to kwestia niezwykle indywidualna, stąd warto ją zweryfikować na własnym przypadku.
- Nie celuj niczym kulą w płot, zadbaj o trafność reklamy
Twoja reklama powinna być odpowiedzią na potrzeby użytkownika. Skoro wpisuje on w wyszukiwarce określone słowa, warto przygotować dla każdego z nich unikalne reklamy. Tym sposobem zawsze znajdzie on dokładnie to, co było w treści jego zapytania. Koniec końców – jak inaczej Twoja reklama ma trafić pod właściwy adres? Nie masz pojęcia jak to zrobić? Napisz do mnie!
- Strona docelowa Twoją wizytówką, niech dobrze Cię reprezentuje
Sama reklama to jedno, jednak pamiętaj, że z założenia kieruje ona na strony docelowe, które powinny podobnie jak ona odpowiadać na zapytanie użytkownika. W zależności od Twojej oferty czy branży, w której działasz możesz potrzebować np. oddzielnych podstron dla najczęściej pojawiających się zapytań użytkowników wyszukiwarki. Tym sposobem będą oni kierowani z reklamy dokładnie tam, gdzie tego oczekiwali. Nie małe znaczenie ma tutaj także pozostała część Twojej strony internetowej. Jej wysoka jakość – mile widziana przez odbiorców, jak i algorytmy Google – to przede wszystkim przejrzystość, intuicyjność obsługi i szybkość działania. Pamiętaj także, że użytkownicy korzystają najczęściej z urządzeń mobilnych, dlatego Twoja strona powinna być responsywna.
Podsumowując
Reklamy Google Ads dla uzyskania maksymalnej opłacalności wymagają sporo pracy i wysiłku. Jak widzisz za ich sukces, w tym osiągnięcie wysokich pozycji nie odpowiada jedynie zasobność portfela reklamodawcy, ale przede wszystkim dbałość o najwyższą jakość kierowanych do użytkowników reklam. O ile opracowane na prędko tanie kampanie niskiej jakości wydawać się mogą „opłacalną” opcją z perspektywy naszego budżetu na dany moment, w praktyce mogą okazać się jednak strzałem w kolano.
Jeżeli zależy Ci na dobrze zrobionej kampanii, która przyniesie opłacalność reklamy, wykorzystując w pełni każdą złotówkę Twojego budżetu – postaw na jakość. Właściwa optymalizacja obejmująca zarówno tworzenie unikalnych treści reklam, skrupulatne rozdzielenie słów kluczowych itp. elementy to inwestycja, która przy większych nakładach, zwyczajnie opłaca się najbardziej. Chcesz dowiedzieć się na jak stworzyć skuteczną i opłacalną kampanię Google Ads? Chętnie pomogę – zapraszam do kontaktu.